دنیای تجهیزات الکترونیکی

هر آنچه از تجهیزات الکترونیکی باید بدانید.

دنیای تجهیزات الکترونیکی

هر آنچه از تجهیزات الکترونیکی باید بدانید.

  • ۰
  • ۰

شارژ کولر گازی


مطمئنا شما هم می توانید یکی از کاربران کولر گازی در منزل یا محل کار خود باشید. هرکجا که باشید، یک نفر مسئول رسیدگی به تعمیرات، مشکلات و حتی تنظیمات عملکرد کولر گازی است. همان طور که می دانید کولر گازی نیز نیاز به کنترل ماهانه یا سالانه پیدا می کند.

شارژ گاز کولر گازی یکی از مواردی است که باید در زمان معینی مورد بررسی قرار می گیرد. این مطلب روش هایی را برای شارژ گاز اسپیلتبه شما معرفی می کند.

چرا شارژ گاز کولر گازی الزامی است؟


گفتنی است که بیشتر دستگاه ‌های تهویه مطبوع یا کولر های گازی برای عملکرد تهویه و خنک کردن محیط اطراف خود از گازهایی فریونی R22استفاده می‌کنند. کمبود این گازها و یا حتی نبود آنها در سیستم های تهویه سیکل تبرید را مختل می کند.

در این حالت حتما دستگاه شما با مشکلات و اختلالات اساسی مواجه خواهد شد. وقتی چنین مواردی برای کولر گازی شما پیش می آید نشانگر شارژ گاز مصرفی کولرتان می باشد. شارژ گاز کولر گازی در اکثر موارد با R22 انجام می گیرد.


  نکات مهم در شارژ کردن گاز در کولر گازی


اولین و اساسی ترین نکته در شارژ گاز کولر گازی زمانی بروز می کند که سیستم سرمایشی سرمای کافی ندارد. این امر در بیشتر موارد ابتدا به کمبود یا نبود گاز در مخزن کولر مربوط می شود. یک کولر گازی در سه حالت ممکن است به شارژ کردن گاز احتیاج داشته باشد:

سیستم سرمایشی تماما از گاز تخلیه شده و فاقد گاز است.

در صورتی که کولر تازه خریداری شده نصب شده باشد.

کولر گازی به دلیل اختلال در سرمایش با کمبود مواجه است و به گاز بیشتری نیاز دارد.


شارژ گاز کولر گازی در حالت نصب جدید


حتما زمانی هم فرا می رسد که شما نیز یک کولر گازی جدید از یک شرکت معتبر خریداری می‌کنید. در کولر گازی نو تقریبا به ‌اندازه ۵ متر لوله، در سیستم کندانسور گاز وجود دارد. این مقدار به احتمال بسیار بالا بعد از اتمام نصب کولر گازی کاهش می یابد.

در نتیجه پس از نصب، سیستم تهویه به وکیوم نیاز دارد. ابتدا باید از عدم وجود هوا و رطوبت در سیستم مطمئن شوید تا به مرحله وکیوم برسید. سپس شیر سرویس را باز کنید و گاز موجود را به داخل سیستم انتقال دهید. همان طور که گفته شد گاز موجود در کندانسور کولر برای ۵ متر لوله کافی است.

اگر قصد داشته باشید لوله‌ کشی بیشتری صورت بگیرد، به ازای هر یک متر لوله اضافی به ۲۰ گرم گاز احتیاج دارید. باید بدانید که در صورت استفاده از ۵ متر لوله یا کمتر، شارژ گاز کولر گازی امری لازم نیست.


روش های شارژ گاز کولر گازی


روش اول:


اصلی ترین روش برای شارژ گاز کولر گازی روش وزنی است. فردی که کولر گازی را نصب می کند حتما از مقدار گاز مورد نیاز سیستم آگاه است. در نتیجه اگر به طور مثال ۳ متر لوله اضافی نصب کرده اید، به ۶۰ گرم گاز در سیستم نیاز دارید. پس به ازای هر یک متر لوله، ۲۰ گرم گاز به سیستم می افزایید.


روش دوم:


بعد از شارژ گاز به روش وزنی، مناسب ترین روش شارژ گاز به صورت وزنی با ترازو یا شارژ آمپری است. در این روش مقدار گاز لازم را بر اساس آمپر دستگاه کولر گازی و اصول شمارش آمپر متر وارد سیستم می کنند.


روش سوم:


روش دیگر برای شارژ گاز کولر گازی استفاده از شیوه گیج مانوفیلد است. این روش از نظر تکنسین های کولر گازی روش مناسب و مورد اعتمادی نمی باشد. از آنجایی که در این روش دمای محیط و پارامترهای دیگری دخالت دارند، درصد خطای اندازه گیری گاز ورودی بسیار بالا است.


شارژ گاز کولر گازی در حالتی که سیستم فاقد گاز است


وقتی کولر گازی شما فاقد گاز باشد نیاز به شارژ دارد. ولی اول باید بدانید که به چه شیوه ای این موضوع مشخص می شود؟ ابتدا شیر سرویس را فشار دهید. اگر از این قسمت گاز خارج شد، به این معناست که سیستم دارای مقداری گاز است. در غیر این صورت، سیستم گاز ندارد و باید شارژ شود.

توجه داشته باشید که در هر زمان، قبل از انجام هر نوع شارژ گاز، حتما باید کولر گازی را وکیوم کنید. برای شارژ گاز کولر گازی سیستم باید بعد از وکیوم نشت ‌یابی شود. اگر از طول دقیق لوله‌کشی در نصب کولر اطلاع دقیق ندارید، سعی کنید از دو روش شارژ گاز با آمپرمتر و یا گیج مانوفیلد استفاده نمایید. همچنین در صورتی که مهارت کافی ندارید کار را به تعمیرکار مجرب بسپارید.


شارژ گاز کولر گازی در حالت تکمیل یا افزایش شارژ


ابتدا باید حالتهای زیر را بررسی کنید تا مطمئن شوید که کولر با کمبود گاز مواجه است:

چک کردن فشار گاز در کولر گازی در هنگام کارکرد کمپرسور.

عدم سرمایش کافی در محیط نصب ‌شده.

وجود یخ یا برفک فین ‌های اپراتور در حالت سرمایشی.


یخ زدگی لوله رفت کندانسور


پس از بررسی مقدار گاز داخل سیستم کولر، چون از مقدار گاز اطلاع دقیقی ندارید، نمی‌توانید از ترازو برای شارژ گاز کولر گازی استفاده کنید. یک روش این است که گاز سیستم را کاملا تخلیه کنید و مجددا شارژ نمایید. با توجه به مضر بودن این گاز توصیه می شود باز هم از دو روش دوم و سوم استفاده نمایید.


منبع: مرکز سخت افزار ایران

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی