دنیای تجهیزات الکترونیکی

هر آنچه از تجهیزات الکترونیکی باید بدانید.

دنیای تجهیزات الکترونیکی

هر آنچه از تجهیزات الکترونیکی باید بدانید.

  • ۰
  • ۰


گر از کاربران همیشگی کولرگازی باشید حتما می‌دانید که این دستگاه برخلاف کولر آبی، نیازی به کار کردن‌های مداوم جهت پایین آوردن دمای اتاق ندارد. به عبارتی دیگر یکسره کار کردن کولرگازی (آف نکردن کولرگازی) می‌تواند نشانه‌ای دال بر وجود اشکال و خرابی در این دستگاه باشد؛ چرا که کولرگازی، نیازی به کار کردن‌های پیوسته ندارد و فعالیت آن با توجه به افزایش دمای اتاق صورت می‌گیرد. در هر حال اگر شما کاربران گرامی نیز دارنده یکی از کولر گازی هستید و در طول روزهای اخیر متوجه یکسره کار کردن کولرگازی (آف نکردن کولرگازی) شده‌اید، می‌بایست علت بروز این اشکال را شناسایی کرده و جهت رفع آن اقدام نمایید. در بخش‌های آتی برخی از شایع‌ترین علل یکسره کار کردن کولرگازی شرح داده خواهد شد.

 

علل یکسره کار کردن کولرگازی (آف نکردن کولرگازی)


 

 ترموستات کنترل دما


یکی دیگر از علل یکسره کار کردن کولرگازی (آف نکردن کولرگازی) کوتاهی اتصال ترموستات است. همانگونه که می‌دانید ترموستات کنترل دما ولتاژ موتور فن و کمپرسور را تأمین می‌کند. در صورت کوتاهی اتصال، این احتمال وجود دارد که ترموستات، ولتاژ را به صورت دائمی به کمپرسور بفرستد و باعث شود که کمپرسور دائماً کار کند. برای تشخیص این مسئله، می‌توان از یک مولتی‌متر برای تست رسانندگی استفاده کرد. اگر ترموستات کلاً دارای رسانندگی بود این نشان می‌دهد که اتصال کوتاه شده و باید عوض شود. به این نکته توجه داشته باشید که برخی از ترموستات‌‌ها برخوردار از یک کنترل هیتر هستند و درنتیجه دارای سه ترمینال می‌باشند. از همین رو می‌بایست به دیاگرام سیم‌کشی کولر گازی مراجعه و آن را بررسی کرد.


برد کنترل دما


برد کنترل دما نیز در صورت یکسره کار کردن کولرگازی می‌تواند مورد بررسی قرار گیرد. ولتاژ موتور فن و کمپرسور توسط برد کنترل دما تأمین می‌گردد. در صورت وجود اشکال در برد کنترل، ممکن است برق اعمالی به کمپرسور قطع نشود. پیش از تعویض برد کنترل دما، توصیه می‌شود سایر بخش‌ها نیز بررسی گردد. در صورت درستی عملکرد سایر قطعات، می‌توانید برد کنترل دما را عوض کنید.


ترمیستور


ترمیستور قطعه دیگری است که در صورت یکسره کار کردن کولرگازی می‌بایست بررسی گردد. سنسوری که دمای هوای اتاق را اندازه‌گیری می‌کند ترمیستور نام دارد. این سنسور به برد کنترل وصل است. در صورت خرابی ترمیستور، اندازه‌گیری دما به شکلی صحیح انجام نشده و این مسئله کار دائم کمپرسورها را سبب می‌گردد.


ترموستات


چهارمین موردی که ممکن است سبب یکسره کار کردن کولرگازی گردد، خرابی ترموستات است. ترموستات دمای هوا را بررسی و کنترل می‌کند. زمانی که دما به بالای نقطه‌ی تعیین شده می‌رود ترموستات میکروسویچی را که برق فن و کمپرسور را تأمین می‌کند را فعال می‌کند. در صورت خرابی ترموستات، احتمالا کمپرسور به صورت یک سره کار کند. برای تشخیص خرابی ترموستات، کولر گازی را روشن کنید تا هوای اتاق را سرد کند. سپس با استفاده از یک مولتی‌متر رسانندگی ترموستات را تست کنید. اگر ترموستات رسانندگی نداشت در حالی که کولر گازی کار می‌کرد، ترموستات را عوض کنید. (نکته: بعضی از ترموستات‌ها همچنین دارای یک کنترل هیتر هستند و درنتیجه دارای سه ترمینال می‌باشند. به دیاگرام سیم‌کشی کولر گازی خودتان برای اطلاعات بیشتر مراجعه کنید.)


برد رله


مورد دیگری که می‌بایست در صورت یکسره کار کردن کولرگازی بررسی گردد، برد رله است. ولتاژ بیشتر بخش‌های کولر گازی شامل موتور فن و کمپرسور توسط برد رله تأمین می‌گردد. در صورت بروز اشکال در برد رله ممکن است ولتاژ به صورت دائمی به کمپرسور اعمال شود. البته، همیشه این‌طور نیست. پیش از اقدام جهت تعویض برد رله، سایر قطعات دستگاه به خوبی تست و بررسی گردند. در صورت اطمینان از درستی عملکرد سایر قطعات، برد رله را عوض کنید.


منبع: نمایندگی شارپ

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی